22lr tunerin setup

masapa

Active member
Pistin Anschutz 54 vakiopiipun nokkaan Cicognanin tunerin (samanlainen kuin Harrell)

Vinkkiä miten lähteä hakemaan optimiasentoa tunerille
 
Hopewellin tyyli.Käännän tuon rallienglannillani alle.Parasta tehdä 50 m.iin sisäradalla tai pieni tuulisessa ja väreilyttömässä kelissä ulkona tai lineaarijohteisesta tms. lavetista.

ADJUSTING YOUR TUNER

1. Set you tuner to "0" and fire two shots.
Turn tuner one complete revolution (25 clicks) and fire two shots, continue this until you reach "100".
You now have a 10 shot group, all shot at the same POA.
2. Repeat step one from "100" to "200"
3. Repeat Step one from "200" to "300".
4. Repeat Step one from "300" to "400"
5. Repeat Step one from "400" to "500".

You now have five 10-shot groups. One of the 10-shot groups will show the smallest vertical stringing.
You should have used only 50 rounds so far.
Let's say that you find that the "200" to "300" group shows the least vertical stringing.
6. Starting at "200", shoot 2 five shot groups. Shift to a different POA for each group.
7. Repeat at "225", "250", "275" and "300"
8. One of these settings will show a decrease in group size.
Example: "250" showed the smallest group.
9. Now, start at "245" and shoot a five shot group at 245, 247, 249, 251, 253 and 255.
You will locate the "sweet" spot of your rifle barrel.
10. If you have any doubts, start over at Step #6, and redo the testing.

This is also known as "The Hopewell Method"

Aseta tuneri asentoon NOLLA ja ammu 2 laukausta.

Käännä 25 klikkiä ja ammu taas 2 ls.

Aina 100 klikin kohdalla on muodostunut 10 ls kasa.

Toista tuo 100-200 / 200-300 / 300-400 / 400-500 jne.

Katso missä 10 ls kasassa pystyhajonta on pienintä.(Esim.200-300 olisi pienin)

Sitten ammu 5 ls kasoja asetuksella 200/225/250/275/300

Joku kasa noista on pystyhajonnaltaan pienin.(Esim.250 olisi pienin pysty)

Ammut asetuksilla 245,247,249,251,253,255 sitten 5 ls kasat ja savotta alkaa olla kliimaksissa.

Tuota voi tarkentaa vielä pienimmän pystyn ympärillä klikin välein.

Toimituksen huomautus:

Suomessa on piekkaripuolellakin ollut harhakäsitys,että tuneria tarvitsee ruuvailla senjälkeen,kun tuo "stopped muzzle" "pysähtynyt piipun suu" on saavutettu.
Siis lämpötilan tai ilman suhteellisen kosteuden vuoksi tarttisi ruuvailla.

Jos aseessa on kaikki kunnossa niin EI TARVITSE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Esimerkkinä: Suomen parhaiten 50 m:iin TÄLLÄ HETKELLÄ käyvä Tapani Nousiaisen Turbo & Shilen yhdistelmä on ollut samassa asetuksessa tunerin asetuksen jälkeen ja sillä on ammuttu kisoja Saksassa + 4 C ja myös lähelle + 30 C olosuhteissa ja ruuvailla ei ole tarvinnut.
Tämän asian on naulannut esim. aseseppä Bill Calfee,joka on virittänyt enemmän ISOJEN KISOJEN voittaja piekkareita USA:ssa 30 vuoden aikana kuin muut sepät yhteensä.

Timppa
 
Ansun vakiopiippu ei liene lyhyt ja paksu ja uskoisin homman onnistuvan ILMAN lisäpainoa tunerissa.

Saksalaiset ovat seppä Martin Menken johdolla pysyneet lyhyissä / paksuissa piekkarin piipuissa ja sitämyötä eivät enää menesty Euroopassakaan niillä.

Ilmeisesti värähtelyn taajuus on noissa piipuissa niin nopea ja käynti ikkuna niin pieni ja tarttisi SUUREN lisäpainon,että jotain järkevää syntyisi.

Timppa
 
Kiitti

Ansu on mallia 1407 X päättyvällä nrolla. Vakiopiippu on tosiaan pitkähkö eikä niin paksu kuin br touhuissa on totuttu

Oikotietä ei liene olemassa vaan alue on haettava systemaattisesti
 
Jenkkien sepillä on oikotie,kun ovat asentaneet satoja tunereita SAMOILLA ulkomitoilla ja muodolla oliviin piippuihin.

He tietävät jo ETUKÄTEEN karkean OIKEAN kohdan.

Meillä täällä kokemus vielä niin vähäistä,että on paree mennä ihan tuon pitkän kaavan mukaan, että löytyisi se OIKEIN OIKEA KOHTA.

Löytyy useita "käynnin merkkejä" antavia kohtia satunnais kokeilulla,mutta ei olekaan välttämättä "stopped muzzle" kohta.

Tuo Hopewellin metodin läpivienti kuluttaa n.200 panosta eli 50-60 eur ja tovin aikaa.

Jäi yxi asia mainitsematta:

Etsi ensin käyvä patruuna Lot aseeseesi ILMAN TUNERIA ja sitten sillä patruunalla säädät tunerin.

Huonosta paukusta ei saa hyvää millään vermeellä.

Laitahan raporttia,kun olet savotan tehnyt!!!!!

Timppa
 
Voi kotvasen kestää kiireistä ja sopivista keleistä riippuen, mutta tarinoin kunhan saan homman maaliin

Sellainen vielä, että vaihtuuko optimikohta paukkujen välillä miten paljon. Sillä vaan, että jos tekisin karkean säädön ok käyvällä paukulla mitä joutilaana ja viimeistelisin hyväksi havaitulla
 
Jos paukku ei käy ilman tuneria asiallisesti,niin voi mennä säätö hukkaan.

Jos pysyt suunnilleen saman nopeusluokan patruunoissa niin ruuvailutarvetta ei jatkossakaan tule.

Jotkut joutuneet hakemaan RWS.lle (nopeampi kuin Lapua) uutta kohtaa.

Timppa
 
Karkeaa testiä ammuttu. Päätin sitten kuitenkin hieman jalostaa lähestymistapaa...

Matkana oli 100m, kun sellainen rata sattui olemaan käytössä. Ammuin kasat eri tauluihin ja pistin pysty- ja vaakahajonnan tulokset taulukkoon (jakaen kunkin kasan hajonnat kyseisen testin suurimmalla hajonnalla). Alla tuloksia

Ammuin ensin edullisemmalla ok käyvällä paukulla perustestin läpi koko tunerin säätöalueen (25 clicin askeleissa eli täysi kierros kerrallaan).
Patruuna 1, testi 1

Vaikutti, että alueella 50 -100 olisi käynnin elkeitä niin ammuin sen alueen uudelleen ~12,5 clicin askeleilla
Patruuna 1, testi 2
Tästä voisi päätellä, että paras käynti löytynee alueelta 70 - 85

Toistin saman toisella patruunalla ja ammuin alueen 50 - 112 ~6 - 12,5 clicin askeleilla
Patruuna 2, testi 1
Tällä patruunalla käynti oli kauttaaltaan parempaa, mutta käyrä ei ole niin selkeä. Kasoista päätelleen vaikutti, että paras käynti löytyisi alueelta 80 - 100

Kokeilin myös netistä sattumalta löytynyttä Purdy PRX tunerasetuksen laskentapohjaa ja tulos osui suht hyvin hehtaarille. Sen mukaan pieni lisäpaino tuneriin parantaisi vielä tilannetta. Tiedä sitten olisiko apua. Onko kellään kokemusta tästä Purdy PRX laskentapohjasta
 
Kiitos,että jaksoit jakaa testin!!!!

Tomi Korpi tuota Purdy PRX kaavaa käyttänyt ja opastanut muitakin.

Palaute siitä ollut eri puolilta maailmaa,että sillä pääsee tosiaankin hehtaarille ja säästää aikaa & paukkuja.

Timppa
 
Back
Ylös