Ruudin sijainnin vaikutus V3 lähtönopeuteen ja hajontaan

Valvoja: Ylläpitäjät

Long Range
Viestit: 664
Liittynyt: 13.11.2007 18:17
Paikkakunta: Kaakon kulma

Ruudin sijainnin vaikutus V3 lähtönopeuteen ja hajontaan

Viesti Kirjoittaja Long Range » 2.2.2019 8:03

Piekkarin paukussa on ruutia 1 graini eli 0,065 grammaa.Hylsyssä tyhjää noin 2/3.

Tein v.2014 testin mitä ruudin sijainti hylsyssä vaikuttaa ja ero oli ihan järkyttävän suuri.

Toteutin tuon siten,että nuo taulukossa olevat "Edessä" paukku piippuun,ase piippu alaspäin ja napautus tukkiin ja nostin varovasti vaakaan kasa tuelle ja laukaus.
Taas toisinpäin "Takana" eli ase pystyyn,piippu ylöspäin,napautus tukkiin ja ase varovasti tuelle vaakaan ja laukaus.

Tuo,että V3 hajonta oli selkeästi pienempi kun ruuti edessä oli minulle yllätys.Odotin tuon olevan toisinpäin ennen kokeilua.

Piekkaritiimin pojat moittivat käytössäni olevan mittarin antaneen kovin korkeita nopeus keskiarvoja.Ammuin jalkanäytöllä feet/s ja muutin nuo m/s kertomalla feet/s luvun 0,3048 .lla.1 feet = 0,3048 m.

Jos olette piekkarin ja nopeusmittarin kanssa liikkeellä,niin tuo on helppo jokaisen ihan ite todentaa.

PPC sedillä ei huolta.Kannu vaan jatkossakin täyteen-:).

Ruuti takana/edessä
10 ls /takana ja 10 ls edessä per patruuna merkki
Lapua Stantard plus
Takana Edessä
Alin m/s 321 Alin m/s 327
Ylin m/s 335 Ylin m/s 333
Erotus 14 m/s Erotus 6 m/s

Lapua Xact
Takana Edessä
Alin m/s 335 Alin m/s 336
Ylin m/s 343 Ylin m/s 340
Erotus 8 m/s Erotus 4 m/s

Eley Tenex
Takana Edessä
Alin m/s 325 Alin m/s 333
Ylin m/s 341 Ylin m/s 341
Erotus 16 m/s Erotus 7 m/s

RWS R-50
Takana Edessä
Alin m/s 348 Alin m/s 352
Ylin m/s 355 Ylin m/s 356
Erotus 7 m/s Erotus 4 m/s
Long Range

kaleviys
Viestit: 1044
Liittynyt: 13.3.2006 11:24

Re: Ruudin sijainnin vaikutus V3 lähtönopeuteen ja hajontaan

Viesti Kirjoittaja kaleviys » 2.2.2019 9:46

Älkää hyvät ihmiset .....Keskitytään oleelliseen :twisted:
Yritä ensin tietää vähän kaikesta ja sitten kaiken vähästä

Jari Raudaskoski
Viestit: 1212
Liittynyt: 9.1.2005 18:20

Re: Ruudin sijainnin vaikutus V3 lähtönopeuteen ja hajontaan

Viesti Kirjoittaja Jari Raudaskoski » 2.2.2019 12:10

Meillä on piekkariampujia, jotka ovat hiljaisuudessa testanneet ko. asioita jo aikoja sitten. Samat kaverit valloittavat toistuvasti kärkipään sijoituksia...miksiköhän..???
Itsellekin tuli ihan uutena mokoma juttu, mutta lyhyehkössä kokeilussa ainakin sijoitukset paranivat :?

Long Range
Viestit: 664
Liittynyt: 13.11.2007 18:17
Paikkakunta: Kaakon kulma

Re: Ruudin sijainnin vaikutus V3 lähtönopeuteen ja hajontaan

Viesti Kirjoittaja Long Range » 2.2.2019 14:38

Jep.Kun tuon tutkailun 4 vuotta sitten piekkaritiimiläisille lähetin,ei tuo ollut kaikille uusi tieto.Minulle oli.

No mites se ruuti sitten saadaan kisatilaneessa luodin puoli päähän,ettei tartte hyppiä aseen kanssa tasakäpälää?-:).

Nostaa sormilla paukun rasiasta luoti alaspäin ja laittaa varovasti pesään.

Kun lukolla tyrkkää nopiasti lopun niin pysähtyminen hoitaa ruutia etuosaan.

Kertoo vain kuinka herkkä laite piekkarin paukku on ja tuollaisellakin asialla iso vaikutus V3 nopeus hajontaan.

Ja erityisen tärkeää kun halutaan kehittää paukkua eteenpäin.

Timppa
Long Range

TeeHooVaris
Viestit: 514
Liittynyt: 11.4.2006 16:46
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Ruudin sijainnin vaikutus V3 lähtönopeuteen ja hajontaan

Viesti Kirjoittaja TeeHooVaris » 2.2.2019 16:10

Patruunan nosto rasiasta luoti alaspäin on helppo toteuttaa. Lonkuran viestin luettuani aloin jo kehitellä telinettä kilpailutilanteeseen. Näkyy sellainen olevan myynnissäkin netin syövereissä. Suoraan rasiasta kaivaminen ei tahdo meikäläiselle luontua. Ei varsinkaan kuumana kesäpäivänä, kun vaha sulaa ja homma on rallitermiä lainaten very slipery. On ollut tapana kaataa koko askin sisältö sponsorin lahjoittamalle siniselle pyyhkeelle ja ottaa siitä sitten näppeihin.
Lopun tyrkkäisyn vaikutus ruudin sijaintiin lienee kuvatun kaltainen - teoriassa. Sinne paukun sisälle pitäisi päästä näkemään. Arveluttaa onko tapahtumien kulku taistelun tiimellyksessä aina samanlainen. Epäilen.
Nopeusvaihtelu ruudin sijainnin vaikutuksesta oli minulle uusi asia. Siitä voi johtaa jatkokymyksen: Näkyykö taululla pahastikin? Voi olla, että Kaakonkulmalta kajahtaa vastaus pienen esitelmän muodossa, toivon. Ja jos tulen vakuuttuneeksi, niin rakennan ainakin sen patruunatelineen.

jappija
Viestit: 112
Liittynyt: 7.11.2013 9:53

Re: Ruudin sijainnin vaikutus V3 lähtönopeuteen ja hajontaan

Viesti Kirjoittaja jappija » 2.2.2019 16:53

melkoista tutkimus testaus työtä herrat harrastaa huippu käynnin saamiseksi alkaa huhu puhe pitää paikkaansa kasa hemmoista että kiveäkään ei jätetä kääntämättä kasojen pienenemisen hyväksi ja kerrotte kokemukset meidän kaikkien iloksi jatkakaa samaan malliin ja kiitos

Long Range
Viestit: 664
Liittynyt: 13.11.2007 18:17
Paikkakunta: Kaakon kulma

Re: Ruudin sijainnin vaikutus V3 lähtönopeuteen ja hajontaan

Viesti Kirjoittaja Long Range » 2.2.2019 18:54

Työkaverini tuumi: "En tarvitse Googlea,kun vaimoni tietää kaiken".

Tuosta linkistä sain ajatuksen tuota asiaa tutkailla:(Kohta 2).

http://cows.fi/www2/cowboy-lataukset-vi ... n-ruudein/

Kuitenkin tuo V3 hajonta ero ei ole niin suuri,jos verrataan vaakassa olevaa ruutia edessä olevaan.

Mutta TAKANA / EDESSÄ se on suuri.

TeeHoon kysymä osuma onkin sitten jo elämää suurempi kysymys.

Pääsääntö on,että pieni lähtönopeus hajonta tarkoittaa myös hyvää käyntiä,mutta eipä olekaan aina noin.
On paljon HYVIN KÄYVIÄ lotteja joissa V3 hajonta on suurempi kuin jossakin käymättömässä Lotissa.

Nimittäin eto paukussa on useampi liikkuva osa mikä vaikuttaa kiihtyvyyteen ja sitä myötä piippuaikaan ja myös piippuvärähdykseen.

Siis vaikka luodin nopeus alussa on KAIKISSA TAPAUKSISSA NOLLA(kun patruuna pesässä ampumattomana) ja vaikka V3 olisi cronossakin 2:n paukun välillä SAMA,niin piippuaika voi olla eri kiihtyvyydestä johtuen.

Timppa
Long Range

kaleviys
Viestit: 1044
Liittynyt: 13.3.2006 11:24

Re: Ruudin sijainnin vaikutus V3 lähtönopeuteen ja hajontaan

Viesti Kirjoittaja kaleviys » 3.2.2019 9:09

Jos ruuti hölskähtelee piekkarin hylsyssä, se tietysti saa palorintamat kulkemaan satunnaisesti. Se ei ole hyvä asia käynnin kannalta. Piekkarin hylsyn kannan nallimassa näyttää toimivan osana paukkua.

Summa summarun, yhdistelmä nallimassa / liian nopea
( ? ) ruuti ei liene kovin hyvä yhdistelmä. Lieneekö kukaan / missään kokeillut nallimassatonta, erillisellä nallilla varustettua hylsyä, jossa ruudin täyttöaste on 100 %. Tämä on tuttua kaliperissa 22 hornet.

Keskisytytteisissä ppc kalipereissa em. ongelmaa ei ole.

Jos kuitenkin kaikitenkin pistepiekkarissa pystytään ampumaan 50 laukausta äksään, missä on ongelma ?
Yritä ensin tietää vähän kaikesta ja sitten kaiken vähästä

Jartsu
Viestit: 1607
Liittynyt: 9.1.2005 1:11

Re: Ruudin sijainnin vaikutus V3 lähtönopeuteen ja hajontaan

Viesti Kirjoittaja Jartsu » 3.2.2019 9:25

Ei muuta kuin luoti irti ja katsoo kuinka täynnä hylsy on.

Koheltaja
Viestit: 540
Liittynyt: 8.1.2005 16:08

Re: Ruudin sijainnin vaikutus V3 lähtönopeuteen ja hajontaan

Viesti Kirjoittaja Koheltaja » 3.2.2019 9:53

kaleviys kirjoitti:
2.2.2019 9:46
Älkää hyvät ihmiset .....Keskitytään oleelliseen :twisted:
Ja toisessa keskustelussa sama virsi...

kaleviys kirjoitti:
26.1.2019 12:42
Keskitytään taas oleelliseen, please ...
Siis mitä vittua?

Täällä on taas tullut esille useita pieniä nyasseja joita ei ole tullut ajatelleeksi ja joita pitää testata jollain aikavälillä. Jos nämä asiat eivät sua kiinnosta niin älä puutu keskusteluun millään tavalla koska tämän tyyppiset kommentit vievät kirjoittamisen kiinnostuksen pois niiltä joilla on sitä tietoa ihan oikeasti, eikä pelkästään tuulen suhinaa hampaiden välissä. Jos sulla ei ole mitään annettavaa keskusteluun niin älä heitä noita typeriä kommentteja siitä mitä ja mistä aiheesta täällä saa kirjoittaa. Ilman muutamia aktiivikirjoittajia joilla on hyviä ajatuksia, kokemusta sekä valtavasti tietoa, tämä olisi kovin kuollut foorumi.

Toivon todellakin että ne joilla on tietoa, avaavat näitä viime aikoina tulleita asioita vähän laajemmin. Pienoiskivääri on ruutiaseiden suurin mysteeri jonka hyvään käyntiin vaaditaan muutakin kun tuuria, pienistä asioista syntyy kokonaisuus ja sen on piekkaritiimi hienosti osoittanut menestyksellään. Kaikki kun ei ole kielitaittoisia, eikä googlen kääntäjän rallisuomennoksesta saa aina tolkkua niin olisi loistavaa jos kotimaan tietäjät avaisi näitä mysteereitä kotimaisella kansankielellä.

Long Range
Viestit: 664
Liittynyt: 13.11.2007 18:17
Paikkakunta: Kaakon kulma

Re: Ruudin sijainnin vaikutus V3 lähtönopeuteen ja hajontaan

Viesti Kirjoittaja Long Range » 3.2.2019 16:36

Tuo piekkari ja piekkarin paukku ovat tottavieköön varsinaisia helvetin koneita.

Suurimmaksi osaksi ero PPC.n ja piekkarin välillä on kuin kuhalla ja mateella.

Mikään muu harmita kuin se ettei ole laittaa rahaa tutkimukseen niin reilusti,että salat selviäisivät nopeammin.

Jenkit olivat/ ovat edelleenkin edellä ja heiltä on vinkkejä saatu.Siellä monilla ampujilla on omat sisäradat ja testiä/kokeiluja tehdään ankarasti.

Jenkeissä on ihan omat asesepät jotka virittävät piekkareita eivätkä juuri keskisytytteisiin koske.Mm Bill Calfeelta saatu paljon hyviä vinkkejä / vahvistuksia omille ajatuksillemme.

Timppa
Long Range

Vastaa Viestiin