Mitä ihmettä ?

Long Range

Well-known member
Jokuhan tuumi,että olen lukenut niin paljon alkoholin haitoista,että olen päättänyt lopettaa lukemisen..

Ja kaikki mitä löytyy internetistä on totta-:).

Vakavat Jenkki kasa-ampujat ovat viitanneet,että usein lataus / tuninki,johon jää pysty hajontaa enempi eli ei aivan "flattia" kestäisi usein tuulta paremmin kuin lataus/tuninki josta pystyhajonta "tapettu" tyystin.
Nyt kun tuohon viittasi myös menestynyt piekkari kasa-ampuja,niin alkoi vaivaamaan,että mitä ihmettä?

Onko ammattilaisilla Suomessa tuon tyyppisiä huomioita ja sitten se vaikeampi kysymys,mikä kumma tuon voisi aiheuttaa???

Eli ammutteko testeissä latauksia esim. samoihin häntien kulmiin ja katsotte vähiten tuuleen vievää latausta "sillä silmällä"?

Timppa
 
En ole ammattilainen...vain pitkään mukana roikkkunut :) :x

No, hienoa jos tämä ei ole jollekin oleellista, mutta esim. tuollainen jenkkiampuja kuin Tony Boyer, on kirjassaan aika paljon uhrannut ko. asialle tilaa.
Me olemme niin vähän testaavaa porukkaa, että ei ehkä saada kunnon keskustelua aikaiseksi asiasta.

Tuunerin edut ovat varmasti kiistattomat; joutuu jossain vaiheessa ehkä kokeilemaan....piekkarissa jo onkin, parhaita hankintoja ikinä.
Mutta keskisytyttäisissä, mitä olen seurannut, niin sillä tosiaan - ainakin meillä - haetaan pystyhajontaa pois. Olen sen niin monet kerrat kuullut, "että 1/8 vain tarvitsi pyöräyttää, niiin pysty katosi kokonaan...musta reikä vaan taulussa"
No, kuitenkaan ei ko. ampuja ole sitten lopputuloksissa erottunut sen kummemmin...

Sen vähän, mitä olen keskisytytteisten tuunereista ymmärtänyt, niin oikein säädetty tuuneri auttaa säilyttämään käyntiä käynti-
ikkunan sisällä eli antaa hieman anteeksi olosuhteiden muutoksia.
Saman voi tehdä myös latausta tai l- pituutta muuttamalla. Viime MM- kisoissa kaikki jenkitkin latasivat ja testasivat paikan päällä ja muuttelivat panoksiaan. Kuuntelin mm. Chris Harrisin luentoa asiasta maaanmiehilleen....
 
No jos vaikka sataan metriin säädät piekkarin käymään vaakaa niin silloin ei piipunsuu ole piippuvärähtelyn nollakohdalla .
Paukuissa kun on lähtönopeusvaihtelua joka näkyy korkohajontana .
Jos olet tuuneripiekkaria säädellyt ja tunnet aseesi ja paukkusi , siinä sitten tuunerilla valitset pysty tai vaakahajonnan välillä .
Jos on optimi olosuhteet voit säätää korkohajonnan pieneksi mutta jos tuuleksii niin pieni korkohajonta auttaa tuulensiedossa , menee vaan tosi helpolla sitten liian pitkäksi tuuneri ainakin minulla.
Lämpimämmällä kelillä saa tuuneri olla pitemmällä kuin kylmässä .
Minulla on käyntiikkuna 3-4 naksun kokoinen.
Nämä siis minun havaintoja tuosta Vostokista ja cigognanin tuunerista jossa yksi naksu liikuttaa painoa 0,125 mm , joskus on ollut tuntuma että käynti on naksujen välissä kun asetus 3 antaa vaakaa ja 4 antaa pystyä , 8 naksua kierroksella .
 
Eli tuollakin oksalla taitaa pikkupiru istua.

Kirjoitan kohta piruuttani uuden topicin alle,miten viireihin ei voi luottaa ja kuinka vähän pystyn näkemään viirien antamaa informaatiota.

Timppa
 
Long Range sanoi:
Jokuhan tuumi,että olen lukenut niin paljon alkoholin haitoista,että olen päättänyt lopettaa lukemisen..

Ja kaikki mitä löytyy internetistä on totta-:).

Vakavat Jenkki kasa-ampujat ovat viitanneet,että usein lataus / tuninki,johon jää pysty hajontaa enempi eli ei aivan "flattia" kestäisi usein tuulta paremmin kuin lataus/tuninki josta pystyhajonta "tapettu" tyystin.
Nyt kun tuohon viittasi myös menestynyt piekkari kasa-ampuja,niin alkoi vaivaamaan,että mitä ihmettä?

Onko ammattilaisilla Suomessa tuon tyyppisiä huomioita ja sitten se vaikeampi kysymys,mikä kumma tuon voisi aiheuttaa???

Eli ammutteko testeissä latauksia esim. samoihin häntien kulmiin ja katsotte vähiten tuuleen vievää latausta "sillä silmällä"?

Timppa

Tuo on mielenkiintoinen juttu tuo pieni pystäri joka kestää tuulta paremmin. Tony Boyerikin taitaa siitä kirjoittaa kirjassaan ja mainitsee siinä yhteydessä harmonian. Jos oikeasti on näin, niin se pitäisi olla selitettävissä fysiikan oppien mukaan. Tunteeko joku tätä ilmiötä ja siihen vaikuttavaa fysikkaa?

Jouko
 
Käykää radalla pimeällä ja hyvällä taskulampulla valaiskaa taulua , näätte ainakin piekkarilla 100 metriin kunnon kiemuroita kun luoti kurvailee
 
Hyvin näkyy päivälläkin kirkkaalla ilmalla miten luoti viipottaa menemään, on aikamoisia kiemuroita matkalla kun tuuli tarttuu kiinni. Lauantaina pienessä lumisateessakin näki luodin lennon, ammuin ilman häntiä mutta luodin kiemuroista ymmärsi hyvin että siellä kävi tuulenvire vaikka ampumapaikalla maassa oli täysin tyyni.
 
Back
Ylös