Kuinka pitkälle olette hifistelyn vieneet?

Tällä alueella keskustellaan asioista maan ja taivaan välillä.

Valvoja: Ylläpitäjät

Long Range

Kuinka pitkälle olette hifistelyn vieneet?

Viesti Kirjoittaja Long Range » 11.1.2019 7:07

Kuinka pitkälle olette hifistelyn vieneet? Ja mihin ihmisen aika riittää ennen kisoja?

Ivan Wells niminen pienoiskivääri kasa-ampuja opasti muita,että on hyvä olla testattuna kisoihin 3-4 eri huippulottia.Joku niistä sitten on kisapäivänä paras ja lottia voi joutua vaihtamaan jopa kesken kisan.

Kun tuota aseen/patruunan huippukäyntiä muuttelee lämpötila,suhteellinen kosteus ja ilmanpainekin,niin:

*Onko teillä asekohtainen kirjanpito millainen lataus EHKÄ käy parhaiten olosuhteissa,jotka kulloinkin kisapaikalla on.

*Onko teillä ladattuna valmiiksi useammanlaista patruunaa valmiiksi kisoihin.Tai ehtiikö lataamaan kisapaikalla?

*Kun 1.erän olosuhteet voivat muuttua kovasti myöhempiin eriin,ammutteko pääosin samalla latauksella kuitenkin kisan läpi?

*Lämmittely on vain ennen 1.erää.Se ei enää auta välttämättä myöhempiin, jos olosuhde kovin muuttuu.

Mihin ihmisen aika riittää ja voitteko luottaa kuinka pitkälle aiempaan aseen käynnin historiaan / kirjanpitoon vastaavissa olosuhteissa?

Timppa
Long Range

kaleviys

Re: Kuinka pitkälle olette hifistelyn vieneet?

Viesti Kirjoittaja kaleviys » 11.1.2019 10:02

Useimmat muuttavat latausta ja latauspituutta. Se toki toimii, mutta on melko hidas menetelmä. Itse teen muutokset tuunerilla, josta on kokemuksia lähes kymmenen vuoden ajalta. Piekkarimiehille tuuneri tuntuu olevan ihan pakollinen varustelu ja säätö millimetrin tarkkaa touhua. Ainakaan tähän mennessä keskisytytteisissä meininki ei ole ollut samaa.

Aloitin tuunerikokeilut Juha Söderholmilta saadun opin mukaan Gene Beggsin suunnittelemalla kaksiosaisella tuunerilla. Myöhemmin suunnittelin itse yksiosaisen tuunerin. Jouko Kinnunen valmisti pyynnöstäni viisi eri painoista laitetta, jotka pääosin näyttivät liian raskailta. Se näkyi pahoina rökäleinä, joita vielä pahensi viallinen, heiluva etutuki ( huonot liukupinnat ). Tuunereita kevennettiin ja säätökierteestä suunniteltiin tiuhanousuinen. Etutuki vaihtui SEB Neostandardiin kuten olen aikaisemmin kertonut.

Kokeilut näyttävät, että ilmeisesti keskiraskas tuuneri/tiuhanousuinen säätökierre toimii parhaiten.

Hifistelyä en harrasta. Olen testannut kolmea nallia, CCI, Remington 7 1/2 ja Federal. Ei vaikutusta käyntiin. CCI vaati kovemman iskun, joten palasin Federaliin.

Paras latauspituus näyttää olevan rihlakosketus. Tosin ilmeisesti max 0,30 vapaa lento ei heikennä käyntiä.

Etutuen ja takapussin äärimmäisen tarkka suuntaus on tärkeää, samaten etutuen saaminen vaateriin..Tästä kiitos Jari Ollilalle.

Mutta se kaikkei tärkein eli ruulen luku. Tästäkin erityiskiitos Jari Ollilalle. Kannattaa ampua lötköön tuuleen. Taannoin Seppo Syrjä näytti tekevän niin.
Yritä ensin tietää vähän kaikesta ja sitten kaiken vähästä

Vastaa Viestiin