Onko syytä huolestua piipun kunnosta

Ehka

Active member
6.5x55 takana alle 5 000 laukausta. Tikka 965 Continental
Nopeudet kasvaneet tasaisesti viime vuoden aikana ja samaan aikaan painemerkkien takia latausta on pitänyt pienentää sekä latauspituutta lyhentää.
9g scen N165 46gr 0.8mm rihloista, 0°C pinnassa nopeudet 835m/s.
Viime kesänä +26°C 9g scen N165 47gr 0.5mm rihloista 865m/s.
Tuolla ta- killan sivuilla kuvat
https://www.takilta.fi/keskustelu/index.php?topic=3303.new#new

Esa

Terve

Tarkoitus oli kysyä kuinka monta laukausta tuolla piipulla on vielä oletettavasti Alle Moan käynti elinikää?
100, 1000, 10 000 ??
Vaihdanko piipun Nyt,
vai vasta Juhannuksena?

-Nopeushajonta hylsyjen valikoinnilla, hylsyn suun hehkutuksella ja trimmauksella on noin 10m/s, vaan sellaisia +-15m/s keskiarvosta leijoja on 20-30% latauserästä riippuen.... Eli joko Latausprosessi ei ole hallinnassa (Nallit, lataus, hylsyt..) tai sitten piippu tekee satunnaisia leijoja??

-7g Scen 940m/s käy 300m Makuulta Bipodilta olkapäätä vasten (ilman tukin tukipussia) hyvänä päivänä 5/40-50mm. Jos tuuli ei sotke, niin 10/80mm on normi odotusarvo.
-9g Scen 840m/s käy 300m Makuulta Bipodilta olkapäätä vasten (ilman tukin tukipussia) hyvänä päivänä 5/50-70mm. 10/100mm on odotusarvo.

Esa

Paras neuvo olisi nyt, että Pidätä Hengitystä Kasa-ammuntakouluun asti :) :lol: ( jos toteutuu tässä koronahöökissä).
Muuutoin sanoisin kuvien perusteella, että onhan tuo "maailmaa nähnyt" tuo piippu....krokotiilikuvioita piisaa...
Toivottavasti arvaan väärin, mutta vanhaa sananlaskua mukaillen " joka timanttia välttää, se piippuansa vihaa" !!!
Kasa-ammunnassa tuo olisi mennyt vaihtoon jo ajat sitten, mutta jos olet itse kyennyt säilyttämään jonkin tietyn tason ja olet siihen tyytyväinen, niin ok. Toki varmuudella enenevässä määrin tulee selittämättömiä kärpäsiä....jotka ampuja helposti ottaa omaan piikkiinsä, mutta totuus voi olla jotain muuta.
Anna kunnon käsittely karkealla timantilla - 10 tms. ja sitten harjaus pronssiharjalla ja jollakin myrkyllä. Sanoisin, että tämä käsittely max. 60 ls. välein. Sillä voit jatkaa vielä sitä tasaisuutta.
Mutta henk.koht. haeskelisin kyllä kiiruusti uutta piippua...vaikka vain kaappiin odottelemaan.

Latauspituuden lyhentäminen kyllä sotii vähän perusajatuksia vastaan :?: :?: :?:
Komponenttejasi tuntematta en vielä tuomitsisi lataustekniikkaasi, varsinkin jos aiemmin käynti olllut parempaa/ tasaisempaa.

Kiitos

Jäitä hattuun siis.
On minulla sinulta ostettua Punaista Timanttitahnaa. Ihan avaamaton 5ml ruisku. Liikaa olen pelännyt piipun "kuluvan", että olisin uskaltanut timantoida piipujen sisäkaluja.

Karkeampaa Timanttia saa sinulta?

Tuo 6.5x55sen piippu on kyllä sileä kuin vauvan pylly 300wm piippuun nähden.... 300selle vain olen miettinyt kaliiberin vaihtoa, kun paperin puhkonnassa ja pellin kolistelussa sillä ei kuitenkaan niin mahdottomasti pidemmälle matkalle yllä 6.5x55seen nähden.
Pitänee hinkata 223 ja 7.62x53R piippuja nyt punaisella, kun niissä kroko suomut ovat vasta juuri ja juuri näkyvissä rihlapalkkien reunoissa.

Esa

Timantit olen tilannut Nettiverstaalta ja Sapakolta.
Kannattaa lukaista vielä tältäkin palstalta, mitä piippujen putsauksesta kirjoiteltu... Tuntuu vaikealta uskoa, että joku ihan oikeasti olisi putsaamalla pilannut piipun.

Ehka sanoi:

miltä piippu näyttää sisäpinnaltaan suupuolelta kahtoen , -5 , -15. -25. -35. -45.

Jos piipun suupuoli on kunnossa , alkupään voi hioa karkealla +hienommalla timangilla , mutta se on vain tekohengitystä lisälaukauksien toivossa , tosin saattaa osuntakin löytyä vähäksi aikaa.
Tai osunta huononee. .... forty /seventy

Kiitos vastauksista

6.5x55
Tuossa ensimmäisessä 10cm matkalla on jatkuvaa suomua.
Keskellä piippua satunnaisia jälkia.
Piipun suu on puhdas.
(300wm on suomua pitemmältä matkalta, vaan siinäkin on piiipusta yli 1/2 puhdasta suun puolelta)

Timangit tilattu.. piippu puhdiststettu nykyisillä aineilla ja odottavat jatkotoimia.

Patruunan lyhetämiseen olen joutunut, koska luoteja on tarttunut kiinni patruunapesään vanhoilla latauspituuksillä, eikä patruuna poisto lämpimästä piipusta ole sujunut ongelmitta (Patruuna pitää pystyä poistamaan piipusta ongelmitta on kisoissa vaatimus). Samalla olen huomannut, että painemerkit nallissa ovat lieventyneet.
-Osa syy tähän luotien takertumisongelmaa on, että ampumasettien nopeus ja laukausmäärät ovat kasvaneet. Rauhalliset 5 laukausta >>> 10 laukausta alle 100s, jonka jälkeen piippu saa jäähtyä.

300m läjät tällä piipulla ovat tyydyttäviä, vaan nyt kun on päässyt 800m+ matkoille ampumaan, niin nopeushajonta on ongelma...
10m/s hajonnan alle haluasin päästä, vaan +/-15m/s on liikaa. Esim 820m/s vs 850m/s 9g scenulla tarkoittaa 1km matkalla 84cm korkeuseroa osunnassa. 75cm korkeaan maalitauluun pitää siis tehdä jo onnellisia tähtäysvirheitä, että nopeushajonnan molemmat molemmat päät osuvat.

Esa

Ehka sanoi:
Kiitos vastauksista

6.5x55
Tuossa ensimmäisessä 10cm matkalla on jatkuvaa suomua.
Keskellä piippua satunnaisia jälkia.
Piipun suu on puhdas.
(300wm on suomua pitemmältä matkalta, vaan siinäkin on piiipusta yli 1/2 puhdasta suun puolelta)

Timangit tilattu.. piippu puhdiststettu nykyisillä aineilla ja odottavat jatkotoimia.

Patruunan lyhetämiseen olen joutunut, koska luoteja on tarttunut kiinni patruunapesään vanhoilla latauspituuksillä, eikä patruuna poisto lämpimästä piipusta ole sujunut ongelmitta (Patruuna pitää pystyä poistamaan piipusta ongelmitta on kisoissa vaatimus). Samalla olen huomannut, että painemerkit nallissa ovat lieventyneet.
-Osa syy tähän luotien takertumisongelmaa on, että ampumasettien nopeus ja laukausmäärät ovat kasvaneet. Rauhalliset 5 laukausta >>> 10 laukausta alle 100s, jonka jälkeen piippu saa jäähtyä.

300m läjät tällä piipulla ovat tyydyttäviä, vaan nyt kun on päässyt 800m+ matkoille ampumaan, niin nopeushajonta on ongelma...
10m/s hajonnan alle haluasin päästä, vaan +/-15m/s on liikaa. Esim 820m/s vs 850m/s 9g scenulla tarkoittaa 1km matkalla 84cm korkeuseroa osunnassa. 75cm korkeaan maalitauluun pitää siis tehdä jo onnellisia tähtäysvirheitä, että nopeushajonnan molemmat molemmat päät osuvat.

Esa
Mistä timantin tilasit ja mitä makso.

Terve

Tälläkertaa valinta osui Nettiverstaaseen Rovaniemeltä.
-5g 7e, minä otin 20g 16.20e +6.80e posti
Isommat purkit taitaa olla oma tekosyyni.
En vielä keksinyt kuinka injektioruiskusta saa tahnan fiksusti VFG tulpaan ja öljyn kanssa sotkettuna.
Kuvittelen, että purkista voisi lusikalla siirtää pienen erän Imppariluotipurkin pohjalle ja sotkea siihen öljyn ja kieritellä VFGn siinnä????
Minua hölmöä, voihan ruiskusta annostella tahnaa samalla tavalla.

Sapakkolla 5ml tuubi 5e. Löytyy piiput sivulta.
Firma Ypäjällä, vaan nykytilanteessa s-postitse tilaukset.

Esa

Ruiskusta puristetaan pieni nokare tulppaan ja pyöräyttää tulppaa sormissa että tahna levittyy ja imeytyy tulppaan. Pari tippaa öljyä tulppaan ja hinkuttamaan, sitä ennen olen vetäissyt kevyen öljyn piipun sisäpintaan.

Terve

Kiitos neuvoista ja avusta.

Hinkkasin piippuja 10 Timantilla, niin kauan kunnes öljypesuvaiheessa lappu liikkui takaisin patruunapesään samalla voimalla kuin keskellä piippuakin.
Sairastelu vähän siirtänyt ratakäyntiä, vaan eilen ja tänään pääsin testaamaan.
Eilen lauantaina. 300m
-Ammuin samoja latauseriä, kuin ennen puhdistusta. Ulkoilman lämpötilakin sattui suunnilleen samaksi, pari astetta plussaa.
-Suurin muutos hionnan jälkeen oli, että molempien torrakoiden hylsyjen nallit jäivät huomattavasti pyöreämmiksi, kuin ennen putsausta.
- 6.5x55 9g scen N165 47gr kävi 5m/s hitaammin, kuin aikaisemmin. Ei tilastollista merkitystä. 300m kasat puuskaisessa sivutuulessa riittäviä.
-300Wm 12g D46 N165 46gr kävi 10m/s hitaammin, kuin aikaisemmin, vaan N565 49gr kulki yhtä lujaa kuin ennenkin. Että satunnaisiin muuttujiin hukkuu. 10 laukauksen jälkeen kasat rauhoittuivat minulle tyypilliseen kokoluokkaan.
-Piiput parinkymmenen laukauksen jälkeen olivat kuparilla peitattuja. No sitkeällä liuottamisella ja kevyellä Timantti hinkkauksella sain piiput puhtaaksi.
Tänään sunnuntaina. 300m
-Uutta putkeen, 6.5x55 7g scen ja N160 48gr kävi tyydyttävästi. Naapurin suujarrukaverit sotkivat Minun Labradarin mittaukset, itsellä ilma-ase mikrofoni käytössä, joten jouduin koko ajan purkamaan asentoa, kun etsin mittarista säätöä, joka löytää minun äänenvaimennetun aseeni, vaan ei 10m etäisyydellä olevaa suujarru möykettä. Ei ole aseen tarkkuus mihinkään hävinnyt. 5/70mm ( 3/45mm).
-300Wm porsi kiikarikiskon takimmaiset pultit poikki ja etupultit löysälle, joten hyvin alkanut päivä päättyi ohilaukauksiin..... 10 patruunan erän nopeushajonta oli alle 10m/s. Josko se tästä vielä. Hylsyt olivat toki uusia ja ampumattomia, vaan olin sortannut ne 1gr sisään.
-Nyt piiput olivat ns. normaalin näköisiä ammunnan jälkeen. Rihlojen urien pohjassa ja palkkien reunoissa hentoinen kuparin väri. Puhdistuslappukaan ei kanittanut patruunapesään vedettäessä kummassakaan piipussa kuparin poisto vaiheessa.

>>>
-Nopeudet eivät tainneet pudota, vaikka sitä nimenomaan odotin.
-Tarkkuus normaali makuulta bibodilla ilman takatukea. Pitäisi varmaan ruveta patruunan tarkkuus testaamaan toistettavammalla järjestelyllä.
-Nallien painemerkit hävisivät lähes täysin vanhoilla "melkein ylipaine" patruuna erillä.
-Alkuperäiset latauspituudetkaan eivät näyttäneet nalleissa mitään painemerkkejä.

Esa

Back