PIIPUN KIRISTÄMINEN

Tällä alueella keskustellaan asioista maan ja taivaan välillä.

Valvoja: Ylläpitäjät

kaleviys
Viestit: 1136
Liittynyt: 13.3.2006 10:24

PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja kaleviys »

Mihin kireyteen kiristätte piipun ja millä momenttiavaimella ? Mistä niitä saa ?
Yritä ensin tietää vähän kaikesta ja sitten kaiken vähästä
Koheltaja
Viestit: 595
Liittynyt: 8.1.2005 15:08

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Käsin kiinni tai kevyesti avaimella, kiristyy parin ekan laukauksen jälkeen tiukasti jos on oikeakätinen rihloitus. Momenttia en ole käyttänyt koskaan.
Ehka
Viestit: 28
Liittynyt: 15.12.2012 22:11

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja Ehka »

Tre

Tom Boyer kirjassaan mainitsee noin 50Nm piipun kiristysmomentiksi.
Sorvasin ja jyrsin Stolleen pidennetyn lukkopultin "korvikkeen" johon sai kiinni 1/2" momenttiavaimen jatkovarrella kiinni ja Ristikkoavaimen avaamista varten.
Aremiikastahan noita saisi ihan tehdastekoisena. Brownellssilla oli joitakin malleja tarjolla.

Esa
Long Range
Viestit: 951
Liittynyt: 13.11.2007 17:17
Paikkakunta: Kaakon kulma

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja Long Range »

Noista jotain osviittaa.Puualan ihmisenä piipun puristaminen puupalikoiden väliin on ilo silmälle ja nuo palikat syntyy kotona ilman metallisorvia/jyrsin yksikköä.

www.shootingtimes.com/editorial/change- ... tes/100434

www.youtube.com/watch?v=H9IehOwCyXU

https://tradocnews.org/best-barrel-vise/


Kun kehys liimattu tukkiin saavat piipun vaihtajat esitellä niihin käyviä välineitään.

Tuokin hyvä lukea.Eli kuinka voiteluaineen käyttö kierteessä voi vaikuttaa momenttiin:

www.smartbolts.com/insights/impact-lubr ... -readings/

Minulla ei ole Boyerin kirjaa,mutta onko hänen suositus 50 Nm vai 50 ft lb? (Tuo 50 ft lb olisi 68 Nm)

"Tony Boyer said use copper anti seize and 50lbs of torque; or do what your smith recommends".

www.metric-conversions.org/energy-and-p ... meters.htm

Jokatapauksessa tuo Tonyn suositus on alempi kuin monen muun.Moni Jenkki näköjään käyttää 75-85 ft lb monilla.(100-115 Nm).

MUTTA eroja SAATTAA tulla jo siitä jos joku kiristää kuivana ja toinen käyttää liukasteita....

Timppa

Ps. Piekkareissa tosi hentoinen momentti osoittautunut toimivaksi.
Long Range
Ehka
Viestit: 28
Liittynyt: 15.12.2012 22:11

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja Ehka »

Jep

Minun moka.
Libsit löytyvät myös momenttiavaimestani, joten niitä sitten käyttänyt.
Muutenkin olen mittojen sekakäyttäjä, gram/grain, Nm/Libs, mm/inch,.....
Mitta- tai käyttölaitteiden kyljessä muistilaput mitä mihinkin käytetään...

Esa
Einari
Viestit: 93
Liittynyt: 5.8.2019 19:01

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja Einari »

Pienellä haulla löyty valmis topiikki.
Itsellä kun ase on kahdella piipulla niin otan asian taas esille.
Ei piippujen vaihto ole päivittäistä. Kuitenkin patruunoiden testauksessa haluaa kokeilla molempia.
Kyseessä on pienoiskivääri.....varsinainen värinärauta.
Olen tullut siihen tulokseen, ettei ainakaan käsin kiristys riitä. Työkaluakin tarvitaan, nekin kyllä on. Ja lisäksi pitäisi määritellä kiristysmomentti.
Koska kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ei pelkkä lukkokehyksen kiristäminen momenttiin riitä. Suurempi massahan on kuitenkin piipussa.
Itse huomioinut, että tunerin asetuskin kaipaa muutosta piippujen vaihtojen yht. Tais Timppa tuolla toisaalla mainta 50Nm
piipun kireydeksi. Tais olla kyllä rapakon takaista tietoa......
Näkisin ainakin omalla kohdalla tärkeäksi, että pidän paketin kasassa samalla momentilla. Olipan se sitten lukuna mitä tahansa
Tuo 50Nm eihän se ole kun 5 kpm
Se, että piipussa ja kehyksessä on merkit asemoinnista ei vielä kerro totuutta........vai mitä mieltä OLETTE?😎
Ceissi
Viestit: 8
Liittynyt: 20.7.2019 18:22

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja Ceissi »

Näin Kelblyltä vastattii ku kysyin


Thank you for choosing Kelbly’s!

We recommend torqueing barrels at minimum to 100 foot pounds. We install them at 150 foot pounds here from the factory.

We see the most consistent and reliable accuracy above 100 foot pounds of torque.

Thank you!

All the best,
Ian A. Kelbly
Kelbly’s Inc.

Veikkaisin, että ovat muutaman piipun tiukanneet.
Einari
Viestit: 93
Liittynyt: 5.8.2019 19:01

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja Einari »

Tiukalle vetävät....tuo 100 jalka paunaa on n. 13,5kg. Itse kokeilen ihan pienillä momenteilla.
Ostin tänään sertifioidun momenttivääntimen. Aiemmin tosiaan kiristin piipun ihan käsin ja lopuksi t-vääntimellä työkalun päästä.
Ihan pers tuntumalla. Nyt huomasin, että kokeilumomentilla???tosi pienellä arvolla sain kireyttä lisää. Merkit erkanivat toisistaan aktio/piippu.
Jätän nuo 13,5kg rengasliikkeille kun operoivat vanteet autoihin...😆
Katotaan sisäradalla huomenissa missä mennään.......
Long Range
Viestit: 951
Liittynyt: 13.11.2007 17:17
Paikkakunta: Kaakon kulma

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja Long Range »

Tuo Kelblyn vastaus on takuulla keskisytytteisiä varten.Ei piekkareita.

Kopioin tuohon alle Bill Calfeen hiukan savolaisenkin vastauksen kun häneltä kysyttiin piipun kiristysmomenttia piekkarin piipulle.
Vastauksessaan hän kuitenkin kuvailee asioita miksi ei voi antaa yleisohjetta momentille:

Se riippuu esim.kehyksen kovuudesta,piipun kovuudesta,kierteen tyypistä,piipun olakkeen pinta-alasta joka vastaa kehykseen,....
Varoittaa kovasti ylikiristämisestä!!!! Ylikiristetystä piipusta tuntee slugilla kureen!!!

We'll take these one at a time starting with barrel torque...

Over the years this subject has come up several times, and I'm afraid I'll have to give the same answer as the other times...

There is no specific torque setting that will work universally, even if we're only talking about the V1 Turbo....

How the action face and barrel shoulder are machined are factors....

The hardness of both the action and barrel are factors....

My torque gauge may not give the same reading as the next fellers......

_____________________________


This issue is exactly the same as the issue of torquing the screws of an MD, when clamping it to a barrel......

Or the same as torquing the barrel clamp bolts on a 2007/13 Anschutz..

But for all three of these issues, there is a way to determine if one has over torqued the barrel or clamp screws....

By slugging the bore....

Every important aspect of what pertains to producing rimfire accuracy, as far as the bore of the barrel is concerned, can be determined by slugging...................

As a matter of fact, not only can that information be obtained by slugging, but slugging is the "only" way to determine it accurately, which will get us to your bore scope and CL question next...

________________________


When one installs a barrel, one then carefully cleans the bore and pushes a slug through it.

If you have over tightened the barrel, you will feel the "jump" as the slug passes the action face........just as Oyvind was feeling, in his thread, when he slugged his bores......

There is simply no other way to do this......

Lawrence, if I gave you a torque figure, it might work perfectly fine for your V1 and barrel, but, it may or may not for the next barrel you install on your V1, and it may or may not work on other folks V1's........or E Turbos or Falcons, etc.

I'll give you a hint about this rimfire barrel torquing issue though.......on these small diameter tenon barrels...

If Bleiker is torquing their barrels to 50NM, as Oyvind says, that's "about" five times too much torque.

We'll discuss the other issues soon....

Your friend, Bill Calfee

PS:

It does take experience, with slugging, to determine if the barrel has been over tightened on the V1, or E Turbo, because the face of the action is so close to the end of the leade......

Every serious shooter, who anticipates ever changing their own barrels, needs to slug a Falcon, that has an over tightened barrel in it...

The action face of the Falcon is further away from the end of the leade, so it is very easy for anyone to "feel" the "jump"..

As a matter of fact, when I slugged my first Falcon build, to determine if my barrel torque was correct, I got a shock......a big wake up call...

I put about the same torque on it as I had been doing with my Turbo builds for years, and that barrel was bad over tightened....

So I've been paying double extra attention to my Turbo builds.......because like I said, it is not as easy to determine this issue because of the short tenon length......but the short tenon length is also an asset.....so we must learn to deal with it....bc
Long Range
Einari
Viestit: 93
Liittynyt: 5.8.2019 19:01

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja Einari »

Kiitos valaisevasta vastauksesta...... :lol:
Kyllä tuossa kiristämisessä on monta tekijää, jotka vaikuttaa lopputulokseen.
Mutta , no broblem. Kaikkea on kokeiltava paitsi kansantanhuja.
Itsellä sattuu vain olemaan kaksi hyvää piippua. Joita molempia aikaajoin vertailen/käytän.
Tähän momenttiin ei monenkaan tarvitse panetua......ammutaan vain piippu loppuun ja sulattoon.
Loppu hoituu taitavan asesepän käsissä.
Sanoisin, että kyllä "putken" päässä näkyy valoa....
Koheltaja
Viestit: 595
Liittynyt: 8.1.2005 15:08

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Eilen tulkkailin Sako Quadin piippua (Shilen Ratchet) ja huomasin että valmistajan suosituksen mukaiseen momenttiin (7nm) kiristetyssä piipussa on ahdas kohta patruunapesän etupuolella, juuri siinä mihin kohtaan piipun kiristysruuvi painaa. Kun kiristää ruuvin 3-4nm niin ahtaumaa ei tule.

Kysymys. Miten olette ratkaisseet Quadin piipun luotettavan kiinnityksen ilman että piippu muuttaa muotoaan pesän etupuolelta?
6mm br
Viestit: 71
Liittynyt: 29.5.2005 20:45
Paikkakunta: häme

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja 6mm br »

Niin, eikö tuo 3-4nm riitä? Tuskin aukeaa itsekseen..
metkuvja
Viestit: 1002
Liittynyt: 9.1.2005 17:17
Paikkakunta: p-savo

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja metkuvja »

Voihan sen piipun liimata kiinni , irroittaminen on vaan vaikeaa , jos liian lujaa liimaa käyttää.
thikka thakoo
aappo
Viestit: 157
Liittynyt: 9.4.2010 7:19
Paikkakunta: susiraja

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja aappo »

moi,

tein yhden niin, että tuli semmoinen peti tehtyä , joka teki pyöreämmän "istukan" piipulle. se sitten kiristi
piipun isommalta alalta, kuin se pelkkä ruuvi. Taisi tulla ihan ok, kun omistaja ei ole valittanutkaan.
Siis siihen piipun alle semmoinen U-palikka.
Koheltaja
Viestit: 595
Liittynyt: 8.1.2005 15:08

Re: PIIPUN KIRISTÄMINEN

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tänään tulkkailin uudestaan tarkemmalla momenttiavaimella, 2.8nm saa aikaan lievästi tuntuvan muodonmuutoksen ja 2.6nm ei muodonmuutosta tunnu. Jos kiristää valmistajan momenttiin niin ahtauma on erittäin selkeä ja tiukahko. Tuo on niin pieni momentti että ruuvi tuntui aukeavan melkein itsestään ja se on syytä laittaa kiinni 243 lukitteella.

Liimaus kävi mielessä mutta se on liian pysyvä ratkaisu tässä vaiheessa.

U-pala on loistava idea ja sellaisen voisi tehdä :D
Vastaa Viestiin